06 Jun 2009

Mendaki Gunung Kinabalu

Tanggal 5 March 2005, jam 5.55 pagi dengan izin Allah azza wajal penulis berjaya menakluk Gunung Kinabalu yang merupakan gunung tertinggi di Asia Tenggara. Pendakian bermula pada jam 7 pagi, 4 March 2009. Ibarat melalui suatu iklim yang baru apabila menyelusuri jalan-jalan pendakian menuju ke kemuncak Gunung Kinabalu. Amat mengasyikkan menghirup udara yang begitu segar dan nyaman umpama berada di nagara eropah.

Sepanjang pendakian yang dikelilingi oleh keindahan-keindahan alam ciptakan Allah azza wajal menambahkan lagi rasa keagongan kepada ciptaanNya. Ungkas dan serangga serta hidupan gunung seolah menyapa kedatangan penulis. Leka memandang hidupan-hidupan gunung serasa hilang penat mendaki Gunung Kinabalu.


Label papan check point.

Setiap check point berjarak lebih kurang 1 KM disediakan tangki air minuman untuk pendaki serta terdapat juga pondok istirehat. Lebih kurang jam 5 petang sampai di Panalaban lalu penulis berhenti rehat serta menunaikan kewajipan yang lain sebelum menyambung pendakian ke ketinggian kemuncak sebenar.

Setelah berehat menghilangkan sedikit penat, penulis menyambung pendakian ke kemuncak pada jam 2 pagi diiringi hujan renyai-renyai. Pendakian yang penuh mencabar menguji amat menguji kesabaran tetapi ia merupakan satu pengalaman baru yang amat berguna kepada penulis. Alhamdulillah, tepat jam 5.55pagi penulis berjaya sampai ke kemuncak tertinggi Gunung Kinabalu dan terus melakukan solat subuh di atas puncak tersebut.


Ketika berada di kemuncak tertinggi Gunung Kinabalu.


Suasana puncak Gunung Kinabalu.

Dalam perjalanan pulang, hujan renyai-renyai membasahi penulis namun perjalanan pulang tetap diteruskan. Kira-kira jam 6 petang penulis selamat tiba di kem penempatan peserta. Pengalaman yang penulis perolehi dalam pendakian mendaki Gunung Kinabalu amat bermakna. Semoga menambahkan lagi rasa ketaqwaan kepada Allah azza wajal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan